چکیده
امروزه تمامی اقتصاد های جهان با بحران نوآوری مواجه هستند. نوآوری در نقطه ی تلاقی صنعت و فنآوری قرار دارد. توسعه ی فنآوریهای نوین در چشم انداز توسعه ی ایران دیده شده و سند چشم انداز بیست ساله ی ایران توسعه ی اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار داده است. توسعه ی فنآوریهای نوین همواره با توسعه ی بازار و تقاضای مصرف کنندگان، و به تبع آن توسعه ی محصولات جدید ارتباطی مستقیم دارد. در این مقاله سعی شده است ویژگیها، فرصتها و تهدیدات فنآوری نانو در ایران و فرصتهایی که طراحی صنعتی برای نانو فنآوری ایجاد می کند مورد بررسی قرار گیرد. در این راه با توجه به نظریات اولریش و اپینگر روشن می شود که این اثرات، متقابل بوده و دو رویکرد عمده در همکاری طراحان و پژوهشگران نانو موثر است. رویکرد نخست راجع است به امکاناتی که نانو تکنولوژی برای طراحان فراهم می کند و رویکرد دوم مبتنی بر نیازی است که طراحان برای مصرف کنندگان کشف نموده و نانوتکنولوژی برای آن راهکار ارائه می دهد.
كليد واژه: طراحی صنعتی، تحقیق و توسعه، نانو فنآوری، توسعه محصولات جدید، طراحی مبتنی بر تکنولوژی.
دیدگاه خود را ثبت کنید
Want to join the discussion?Feel free to contribute!